Indsamlingen er afsluttet
Vi har samlet over 1.2 mio DKK og dermed kunne afslutte vores indsamling til den nye bæredygtige legeplads. Vi takker alle som har bakket op omkring projektet. Nedenstående findes det afsluttende regnskab.
REGNSKAB
Hvad har vi brugt indsamlingen til:
1) Overkudserklæring finder du her.
2) Link til regnskab over indsamling (Civilstyrelsens hjemmeside)
Indsamlingsnævnets tilladelse
Se indsamlingsnævnets/cvilstyrelsens tilladelse
Hvorfor en ny legeplads
Kollund Skole og Børnehus trænger til en fornyelse af legepladsen. De fleste legeredskaber på den nuværende legeplads er lukkede, fordi de er ødelagte eller ikke længere er sikre.
Vores Vision
Vores vision er at skabe et område, der fremmer bevægelse, leg og sansen for naturen. Bevægelse, "leg og læring” og ”FN´s 17 verdensmål” er allerede en del af skolens læreplan. Derfor er det naturligt at inddrage disse emner i planlægningen af en ny legeplads, som skal være til gavn både i og efter skoletiden. Følgende verdensmål danner udgangspunktet for planlægningen af den nye legepladsen:
Kvalitetsuddannelse
Gode, nye redskaber skal understøtte konstruktive fællesskaber og et godt og effektiv læringsmiljø.
Hertil skal der etableres et område der inviterer til at til såvel leg og læring
Bæredygtige byer og lokalsamfund
De nye natur områderne og legepladsen skal være åben for hele samfundet.
Projektet skal kunne synliggøre nogle miljømæssige forbindelser mellem menneske og natur.
Ansvarlig forbrug og produktion
Vi stiller til leverandørerne, at de ressourcer som bliver brugt for vores projekt, så vidt muligt skal opfylde krav til ansvarlig forbrug og produktion.
Livet på land
Vi vil etablere arealer til glæde for fauna og flora. Disse kan senere inddrages i undervisningen og være med til at skabe en bevidsthed for menneskets afhængighed af et divers plante og dyrliv.
Billeder og ideer
Legen
Aktiv leg giver bevægelse, fremmer konstruktive fællesskaber og plads til nye ideer. Legepladsen vil få nye legeredskaber og legetårn, en opdateret multibane og et nyt faldunderlag til sikker leg.
Læring
Den nye Legeplads skal være en forlængelse af skolens naturlæringsområde, der blev etableret i 2020. Samtidig skal en ny multibane give flere muligheder i f.eks. idrætsundervisning.
Bæredygtighed
Projektet følger FNs verdensmål for "bæredygtige byer og lokalsamfund", "ansvarlig forbrug" og "livet på landet". Dette fremgår af vores krav til f.eks. materialer og hensyn til natur.
Samfund
Kollund Skole og Børnehus har stor betydning for det sociale samvær blandt børnene, forældre og de lokale foreninger. Det nye område skal være et åbent mødested og kilde til inspiration.
Legen
Kollund skole og Børnehuset har fokus på ”leg og læring” og "konstruktive fællesskaber". Læreplanerne indeholder meget bevægelse og skolen er officielt bevægelsescertificeret. Vi ser en ny legeplads som forlængelse og udvidelse af det igangsatte, idet en ny legeplads vil sætte fokus på bevægelse, leg og læring – både i og uden for skoletiden.
BEVÆGELSE
Motion og bevægelse er en vigtig del af skolen principper.
KREATIVITET
Legepladsen skal fremme kreativitet.
FÆLLESSKAB
Leg fremmer konstruktive fællesskaber.
Læring
Skolen har etableret et naturlæringsområde, shelter og en flot skolehave til undervisning i en bred vifte af tværfaglig forløb. Den bæredygtige legeplads skal i forlængelse heraf understøtte muligheden for læring om f.eks. symbioser mellem fauna og flora. Den gamle fodboldbane skal erstattes af en vaskeægte multibane og dermed give flere muligheder i undervisningen og i fritiden.
NATUR
Forstå plantelivet, symbioser og biodiversitet i vores lokalområde.
TEKNIK
Bygge rum og områder som er til glæde for dyr og planter.
BEVÆGELSE
Ny multibane til gavn for undervisningen og fritid.
Bæredygtighed
Skolen har allerede etableret et naturlæringsområde, en økologisk frugtordning og en grøn skolehave. Projektet skal støtte denne "bæredygtigheds tankgang". Hvor der skabes noget nyt, skal dette være med bevidsthed om den indflydelse, dette har på natur og mennesker. Vi stiller derfor i projektet krav til materialernes bæredygtighed
Hertil bliver der:
...etableret arealer/felter (5-100 m2) som skal fremme biodiversitet
...bygget kvashegn til afgrænsning, opsamlingssted for grene og gemmested for insekter og dyr
...Plantet træer for at give skygge og læ (eg, bøgetræ)
Kollund Skole har havearbejde på skoleskemaetKOLLUND SKOLE HAR FÅET HAVEARBEJDE PÅ SKOLESKEMAET Kollund Skoles 5. klasse er vendt tilbage efter nedlukningen til en ny hverdag med masser af frisk luft, jord under neglene og ny viden om planter, dyr og jordbund. De nye corona-retningslinjer på skolerne har givet lærerne frihed til at kaste sig ud i nye projekter. Den mulighed udnytter natur/teknologilæreren Morten Brændeskov, der på få dage har etableret en permahave sammen med sine elever. I videoen forklarer han, hvad en permahave er, og hvorfor det er relevant i undervisningssammenhæng.
Postet af Aabenraa Kommune den Mandag, 29. Juni 2020
MATERIALER
Vi vil primært bygge med lokale, FSC-godkendte eller genbrugs-materialer.
BIODIVERSITET
Der skabes arealer til gavn for biodiversitet.
FORTSÆTTE
Udvide skolens eksisterende, grønne projekter.
Samfund
Hele området skal være offentligt tilgængelig og til gavn for hele lokalbefolkningen. Legepladsen skal sammen med de andre gode tiltag, der er skabt af lokale foreninger være med til at cementere opfattelsen af Kollund, som et attraktivt bosted for børnefamilier.
Projektet kan i lille målestok vise de miljømæssige forbindelser, hvor skolen kan betragtes som by, legepladsen som opland og de grønne, beplantede arealer som landdistrikter.
OFFENTLIG
Arealet er åbent for hele samfundet
Kvalitetsuddannelse
Fremme kvaliteten på børnenes læringsmuligheder.
SAMMENHÆNG
Læring om hvordan mennesket påvirker naturen.
.